Karczma pod Silberbergiem Strona Główna Karczma pod Silberbergiem
Witamy na nowym-starym forum dla larpowiczów Silberbergu :)

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: Indiana
06-11-2010, 16:57
STATUT VILLSVIN HIRD
Autor Wiadomość
Indiana 
Administrator
Majestatyczny król lasu


Skąd: Z wilczych dołów
Wysłany: 17-09-2006, 20:10   STATUT VILLSVIN HIRD

STATUT
"VILLSVIN HIRD"


§1
Informacje ogólne
Stowarzyszenie(dalej zwane Hirdem lub Drużyną) nosi nazwę Villsvin Hird (tłum. na jęz. polski – Drużyna Dzików)

§2
Terenem działania Hirdu jest Polska. Siedziba Stowarzyszenia znajduje się w Srebrnej Górze.

§3
Cel istnienia stowarzyszenia

Stowarzyszenie powstało w celu popularyzacji kultury wczesnego średniowiecza, a szczególnie kultury Wikingów, Celtów i Słowian, jako współtwórców wspólnego dziedzictwa historyczno – kulturowego Europy. Cel zamierza osiągnąć przez:
– prezentacje zrekonstruowanych na podstawie ogólnodostępnych wyników badań archeologicznych sztuki, obyczajów i kultury wczesnego średniowiecza,
– prezentowanie rzemiosła i życia codziennego owego okresu w formie pokazów, imprez fabularnych, zabaw terenowych i innych form przekazu,
– poszerzanie wiedzy o obyczajach, kulturze, rzemiośle i sztuce wojennej wczesnego średniowiecza, a następnie nauka fechtunku historycznego, tańca oraz rzemiosła,
– realizacje projektów rekonstrukcyjnych,
– organizowanie wyjazdów krajoznawczych do miejsc związanych z kultura wczesnego średniowiecza, zarówno w Polsce jak i poza jej granicami ,
– organizacje i obsługę imprez kulturalnych związanych z wczesnym średniowieczem.

Ze względu na przyjętą w Stowarzyszeniu stylistykę skandynawską, w Statucie niniejszym używane będą następujące pojęcia:
- Hird lub Drużyna – Stowarzyszenie
- Prawo Hirdu – statut i regulaminy wewnętrzne, np. regulamin treningów fechtunku
- Rada Hirdu lub Starszyzna – to określenie Zarządu Stowarzyszenia
- Sąd Hirdu – to organ kontrolny
- hirdman lub drużynnik – to członek zwyczajny Stowarzyszenia
- althing – walne zebranie członków Stowarzyszenia
- thing – zebranie zwykłe członków Stowarzyszenia
- jarl – prezes Zarządu Stowarzyszenia, szef drużyny
- przyjaciele Hirdu – członkowie wspierający Stowarzyszenia
- możni Hirdu – członkowie honorowi Stowarzyszenia

§4
Członkowie Hirdu

1. Członkiem zwyczajnym (dalej zwanym hirdmanem) Hirdu może być każda osoba
zainteresowana kultura wczesnego średniowiecza, która zostanie zaproszona do Hirdu przez przynajmniej jednego jej hirdmana i wyraża chęć uczestnictwa w pracach Hirdu. Osoby niepełnoletnie z wyjątkiem tych, które ukończyły 16 rok życia, muszą uzyskać pisemne pozwolenie rodziców na udział w pracach Stowarzyszenia.

2. Staż kandydacki, poprzedzający przyjęcie do Hirdu, przebiega następująco:

- Rada, na wniosek hirdmana zapraszającego, decyduje o przyjęciu kandydata (zwanego dalej thrallem – "niewolnym") na staż kandydacki.
- Jarl w porozumieniu z resztą Rady przydziela thrallowi opiekuna, który będzie odpowiedzialny za przygotowanie go do przyjęcia do Hirdu
- Okres próbny obejmuje 5 spotkań Hirdu oraz jeden wyjazd związany z działalnością Hirdu, przy czym okres próbny musi trwać minimum sześć miesięcy. W tym czasie kandydat do Hirdu musi zapoznać się z zasadami panującymi w Drużynie oraz wykazać, że chce i potrafi brać czynny udział w pracach Drużyny.
- po zakończeniu okresu próbnego opiekun thralla uznaje czy jest on gotów, by wstąpić w szeregi Hirdu. Jeżeli tak, wniosek o przyjęcie ("wyzwolenie") thralla do Hirdu jest poddany pod głosowanie Rady Drużyny na najbliższym Thingu. Głosowanie jest poprzedzone wyrażeniem opinii na temat kandydata przez każdego obecnego na thingu hirdmana. Po zapoznaniu się z opinią thingu Rada głosuje jednomyślnie przy obecności wszystkich członków Rady, głosowanie jest jawne i publiczne.
- W wypadku, gdy opiekun nie wniesie wniosku o przyjęcie thralla do Hirdu, decyzję o przedłużeniu lub nie okresu próbnego podejmuje Jarl.
- W pierwszym miesiącu trwania okresu próbnego, thrall ma obowiązek przygotować podstawowy strój, który będzie odpowiadał jego statusowi w drużynie. Strój thralla nie może być jaskrawy ani zawierać dużej ilości biżuterii.
- Po przyjęciu do Hirdu hirdman może stworzyć sobie dowolny strój w obrębie epoki i zasięgu geograficznego odtwarzanego przez Hird, jeżeli jednak nie zamierza dołączyć do Rady Hirdu, powinien unikać kolorów jaskrawo-czerwonych oraz przesadnej ilości biżuterii. Może on również pozostać przy stroju thralla.

3. O utracie lub zawieszeniu członkostwa decyduje Rada Hirdu, decyzja zapada jednomyślnie (za ewentualnym wyłączeniem osoby zainteresowanej, jeżeli jest ona członkiem Rady), przy obecności wszystkich członków Rady Hirdu.

4. Utrata członkostwa może nastąpić w razie:
– postępowania niezgodnego ze statutem Hirdu,
– działania na szkodę Hirdu,
– popełnienia przestępstwa w świetle prawa Rzeczypospolitej Polskiej lub popełnienia poważnego czynu niegodnego,
– niepłacenia składek członkowskich przez co najmniej 2 lata,
– zaprzestaniu udziału w pracach Hirdu na czas dłuższy niż 3 lata.

5. Zawieszenie członkostwa może nastąpić w razie:
- niepłacenia składek członkowskich przez co najmniej 1 rok,
- nieposiadania stroju historycznego,
- niegodnego zachowania w czasie prac Drużyny.

§5
Prawa i obowiązki hirdmana

1. Hirdman ma w szczególności prawo:
– korzystania ze sprzętu, urządzeń, świadczeń i pomocy Hirdu, na zasadach określonych przez Radę Hirdu,
– deklarować wstąpienie do Rady Hirdu,
– uczestniczyć we wszystkich przedsięwzięciach organizowanych przez Hird,
– uczestniczyć w zebraniach, odczytach, konferencjach, sympozjach itp.
– zgłaszania opinii, wniosków i postulatów pod adresem władz Hirdu,


2. Hirdman ma w szczególności obowiązek:
- przestrzegać Prawa Hirdu, rozporządzeń Rady Hirdu oraz decyzji Althingu,
- opłacać regularnie składki,
- posiadać strój historyczny przynajmniej w formie podstawowej wykonany na własny koszt.

§6
Możni Hirdu

1. Zaszczytny tytuł Możnego może otrzymać drużynnik, który swoja postawą, dokonaniami i aktywnością przyczynił się do rozwoju Hirdu, realizacji jego podstawowych celów oraz upowszechniania i krzewienia tradycji wczesnego średniowiecza. O przydzieleniu tytułu decyduje głosowanie Rady Hirdu zwykłą większością głosów.
2. Możny Hirdman posiada wszystkie prawa członkowskie, a ponadto posiada przywilej noszenia stroju takiego jak członkowie Rady Hirdu oraz znaków na tarczy podkreślających jego status.


§7
Przyjaciele Hirdu

1. Przyjacielem Hirdu może zostać każda osoba interesująca się kultura wczesnego średniowiecza, która swoją pomocą materialną lub niematerialną przyczyniła się do rozwoju Hirdu i realizacji jej podstawowych celów. O akceptacji Przyjaciela Hirdu decyduje głosowanie Rady Hirdu zwykłą większością głosów.
2. Przyjaciel Hirdu jest zwolniony od udziału w pracach Hirdu oraz opłacania składek.
3. Przyjaciel Hirdu posiada wszystkie prawa członkowskie, jednak nie może zgłaszać się do władz Hirdu. W pracach Althingu uczestniczy z głosem doradczym.
4. Przyjaciel Hirdu może uzyskać zwykle członkostwo Hirdu na swój wniosek złożony na Althingu po przejściu stażu kandydackiego na ogólnych warunkach.
5. Decyzją Rady Hirdu lub Jarla Przyjacielem Hirdu może zostać członek zwyczajny Hirdu, który nie posiada stroju historycznego, nie bierze udziału w spotkaniach treningowych, nie opłaca składek oraz nie angażuje się w prace Hirdu.

§8
Władze Hirdu

Władzami Hirdu są:
– Althing, czyli walne zebranie wszystkich hirdmanów,
– Rada Hirdu, czyli zarząd,
– Sąd Hirdu, czyli organ kontrolny

§9
Althing

1. Althing jest najwyższą władzą Hirdu.
2. W skład Althingu wchodzą wszyscy członkowie Hirdu czyli hirdmani.
3. Althing, poprzez wydawane uchwały, decyduje w szczególności o:
– odwoływaniu członków Rady Hirdu, pod warunkiem złamania Prawa Hirdu (członka Rady może także odwołać Jarl),
– przyjmowaniu sprawozdań z prac Rady Hirdu,
– rozwiązaniu Hirdu,
– zaciąganiu i realizacji zobowiązań prawnych.
4. Althing zwołuje Rada Hirdu albo Sąd Hirdu.
5. Uchwały Althingu zapadają zwykła większością głosów przy obecności co najmniej polowy członków Hirdu, za wyjątkiem decyzji związanych z odwoływaniem członków Rady Hirdu i rozwiązania Hirdu.
6. Althing zbiera się przynajmniej raz w roku w terminie wyznaczanym na ostatnim zebraniu. Każdy członek Hirdu powinien być powiadomiony o terminie obrad Althingu przynajmniej dwa tygodnie przed data, na którą obrady wyznaczono.
7. W wypadku braku ustalonego kworum Althing może podejmować uchwały w trybie zaocznym, poprzez głosowanie internetowe przeprowadzane przez członków Rady Hirdu. Członkowie Rady Hirdu maja obowiązek poinformować wszystkich członków Hirdu o wynikach glosowania.

§10
Rada Hirdu czyli Starszyzna

1. Zarząd nad stowarzyszeniem należy do Rady Hirdu, której przywódcą jest Jarl. Ilość osób w Radzie Hirdu jest zmienna, w zależności od chęci hirmanów do aktywnego organizowania prac Hirdu.
2. Do Rady Hirdu może zgłosić się na zasadzie dobrowolności każdy hirdman będący w Drużynie minimum 6 miesięcy. Przystąpienie do Rady może zostać zawetowane przez Jarla lub przez Radę Hirdu w głosowaniu jednomyślnym, za podaniem istotnego powodu weta.
3. Do obowiązków ogólnych Rady Hirdu należy:
- organizowanie spotkań i wyjazdów Hirdu,
- podejmowanie inicjatyw z zakresu rekonstrukcji historycznej
- nadzór nad działalnością statutowa Hirdu,
- organizacja prac niezbędnych do osiągnięcia celów statutowych,
- organizacja wyjazdów edukacyjnych, pokazów i innych.
4. Do składania oświadczeń woli w zakresie praw i obowiązków majątkowych Hirdu oraz podpisywania umów, a także dla ważności innych pism i dokumentów wymagany jest podpis Jarla lub trzech innych członków Rady Hirdu, za upoważnieniem Jarla.
5. Do reprezentacji Hirdu wystarczy obecność Jarla lub trzech innych członków Rady Hirdu, za upoważnieniem Jarla.
6. Rada Hirdu składa sprawozdanie ze swojej działalności przed Althingiem.
7. Rada Hirdu może wydawać wspólne zarządzenia, są one głosowane zwykłą większością głosów.
8. Oprócz obowiązków wynikających z bycia hirdmanem, członkowie Starszyzny mają w szczególności:
· obowiązek aktywności – obecność na przynajmniej dwóch spotkaniach Hirdu, z których przynamniej jedno (współ)organizuje oraz przynajmniej jednym wyjeździe w okresie od althingu do althingu
· obowiązek doradcy - Rada jest organem doradczym Jarla, oznacza to, że członkowie Rady mają obowiązek wyrazić swoją opinię w dowolnej, podanej przez jarla kwestii dotyczącej Drużyny.
· obowiązek reprezentacji – podczas wyjazdów lub pokazów, w których uczestniczą, członkowie Rady mają obowiązek pomagać przy organizacji w sposób wskazany przez jarla. Maja też obowiązek godnie reprezentować Hird (strój, zachowanie).
· obowiązek pełnienia funkcji – przystępując do Rady, hirdman wybiera zakres obowiązków, którymi chce się zajmować, a co za tym idzie – przybiera określoną nazwę swojej funkcji. Od momentu objęcia funkcji członek Rady ma obowiązek organizować i nadzorować inicjatywy w obrębie swojej funkcji (nie musi w tym celu być obecny na spotkaniach Hirdu).
· obowiązek uczestniczenia w Althingu (za wyjątkiem ważnych przyczyn o znaczeniu życiowym).
9. Każdy członek Rady Hirdu jest autonomiczny w obrębie swojej funkcji, może wydawać samodzielnie dekrety i zarządzenia, które będą obowiązujące dla całej Drużyny. Każde zarządzenie powinno być skonsultowane z Jarlem, może także zostać przez Jarla zawetowane.
Funkcje w Radzie Hirdu:
· hovding – Dowódca polowy, prowadzi treningi wojowników, dba o przestrzeganie regulaminu, decyduje o dopuszczeniu wojowników do bitew i turniejów, może w zastępstwie Jarla prowadzić Hird w bitwie.
· godi – Kapłan, zajmuje się kulturą duchową, prowadzi obrzędy i ważne uroczystości, dba o historyczność strojów i właściwy klimat spotkań oraz wyjazdów.
· gersmen – Skarbnik Hirdu, zajmuje się finansami, składkami i pożyczkami.
· logoman – Mówca Praw, dba o stosowanie w praktyce Prawa Hirdu oraz zajmuje się stroną formalną stowarzyszenia.
· matsveinn – Mistrz Kuchni, kwatermistrz, zajmuje się zaopatrzeniem oraz rekonstrukcją historycznych potraw i napitków.
· farmadr – Mistrz Rzemiosł, koordynuje pracę rzemieślników oraz dba o kram Drużyny podczas wyjazdów i pokazów.
· almradrott – Pan Łuku, dowódca łuczników. Prowadzi treningi w strzelaniu z łuku, decyduje o udziale łuczników w bitwach, dba o sprzęt łuczniczy.
· danzleikr – zajmuje się muzyką i tańcem, dobiera utwory do treningów tanecznych, opracowuje kroki tańców historycznych lub stylizowanych, prowadzi treningi, decyduje o udziale w pokazach.
Lista funkcji wewnątrz Rady Hirdu może być w razie potrzeby poszerzana.
10. Z racji pełnionych obowiązków, członkowie Rady Hirdu mają prawo:
· nosić ozdobne stroje z użyciem koloru czerwonego
· nosić wystawną biżuterię
· nosić ozdobne znaki na tarczy
11. W przypadku niewypełniania obowiązków Starszyzny lub złamania Prawa Hirdu, każdy członek Rady Hirdu może zostać odwołany ze swojej funkcji decyzją Jarla lub decyzją większości na Althingu.

§ 11
Jarl
1. Przywódcą Rady Hirdu jest Jarl.
2. Jarl skupia nadzór nad działalnością wszystkich członków Rady Hirdu i koordynuje ich pracę. Jarl może na własne żądanie zastąpić w pełnieniu funkcji każdego członka Rady Hirdu.
3. Jarl zostaje wybrany przez Radę Hirdu większością 2/3 głosów. Głosowanie poprzedza opinia Althingu.
4. Obowiązki Jarla:
· Dbanie o prawidłowe funkcjonowanie Drużyny. W przypadku braku nadzoru nad którąś z funkcji, Jarl pełni ją samodzielnie.
· Organizacja życia drużyny, tj. spotkań, wyjazdów, warsztatów rzemieślniczych, treningów i pokazów. Jarl może zlecić organizację któremuś z członków Rady Hirdu w ramach obowiązku aktywności, w przeciwnym razie obowiązek organizacji pozostaje przy Jarlu.
· podejmowanie inicjatyw związanych z rekonstrukcją historyczną.
· Dbanie o majątek Hirdu.
· Reprezentacja Hirdu na zewnątrz.
5. Uprawnienia Jarla:
· zarządzanie – Jarl ma prawo do wydawania zarządzeń, obowiązujących całą Drużynę, w obrębie tych funkcji, których nie pełnią inni członkowie Rady Hirdu. W obrębie funkcji pełnionej przez jednego z członków Rady Hirdu zarządzenie musi byś skonsultowane z tą osobą.
· prawo weta – Jarl może zawetować każde zarządzenie członka Rady lub całej Rady Hirdu, może także zawetować zgłoszenie hirdmana do Rady Hirdu. Weto Jarla może zostać odrzucone w głosowaniu Rady Hirdu w sposób jednogłośny (z pominięciem głosu Jarla). W takim przypadku Radę i Jarla obowiązuje nakaz zawarcia kompromisu w danej sprawie, opracowanego wspólnie w czasie określanym przez Radę.
· odwołanie członka Rady Hirdu – Jarl ma prawo odwołać dowolnego członka Rady Hirdu, jednak wyłącznie w przypadku niewypełniania przez niego obowiązków Starszyzny.
· podpisywanie w imieniu Hirdu umów, oświadczeń i innych dokumentów. W zastępstwie Jarla i z jego upoważnienia mogą to uczynić trzej inni członkowie Rady Hirdu.
6. Odwołanie Jarla z funkcji może nastąpić w przypadku niewypełniania przez niego obowiązków statutowych. W takim wypadku Rada Hirdu może zażądać od Jarla wyjaśnień i w razie ich braku wystosować ostrzeżenie, precyzujące kwestię zaniedbania obowiązków oraz czas wyznaczony na zmianę owego stanu. Dopiero po upływie czasu określonego w ostrzeżeniu i w wypadku braku reakcji ze strony Jarla, Rada może głosować nad odwołaniem go z funkcji. Głosowanie Rady w tej kwestii jest jednomyślne (z pominięciem głosu Jarla).
7. W przypadku odwołania z funkcji Jarla, osoba odwołana pozostaje członkiem Rady Hirdu.

§12
Sąd Hirdu

1. Sąd Hirdu jest jedną z władz Hirdu powołana do sprawowania kontroli nad jej działalnością.
2. Do kompetencji Sądu Hirdu należy:
– występowanie do Rady Hirdu z wnioskami z przeprowadzonych kontroli,
– prawo zwołania Althingu w razie stwierdzenia, że Rada Hirdu nie wywiązuje się z jej statutowych celów, a także prawo zadania zwołania posiedzenia Rady Hirdu.
– rozpatrywanie sporów pomiędzy członkami Hirdu
– rozpatrywanie spraw zgodności decyzji Rady Hirdu ze Statutem
– przedstawienie na obradach Althingu wniosków dotyczących zawieszenia lub odwołania członków Hirdu.
3. Członkami Sądu Hirdu zostają członkowie Hirdu w liczbie trzech, wybrani przez Althing w glosowaniu zwykłą większością głosów.
4. Członkowie Sądu Hirdu nie mogą być jednocześnie członkami Rady Hirdu.
5. Przewodniczący Sądu Hirdu jest wybierany przez członków Sądu z ich grona.
6. W wypadku niekompletności składu Sądu Hirdu, w ciągu miesiąca od zaistnienia tego faktu, skład powinien być uzupełniony obradach Althingu.

§ 13
1. Wszystkie głosowania w obrębie Rady Hirdu i Althingu, a także zarządzenia Rady i jej poszczególnych członków, decyzje Jarla, w tym weto, odrzucenie weta, odwołanie członków Rady oraz Jarla – są objęte obowiązkiem podania uzasadnienia, które musi mieć źródło w Prawie Hirdu.

§14
Majątek Hirdu

1. Majątek Hirdu powstaje ze składek członków, darowizn osób fizycznych i prawnych, zapisów, spadków, dochodów z własnej działalności, dochodów z własnego majątku i ofiarności publicznej, a także z uzyskanych dotacji, dofinansowań i grantów.
2. Majątek ruchomy Hirdu, stanowiący osobiste wyposażenie członków Hirdu niezbędne do realizacji celów statutowych, może zostać przydzielony pod stała opiekę poszczególnych członków Hirdu decyzja rady Hirdu. Hirdman mający pod opieką wspomniany majątek, jest zobowiązany do dbania o jego stan techniczny.
3. Hird w celu pozyskania środków majątkowych na cele statutowe może prowadzić działalność gospodarcza nie zabroniona przepisami prawa, na rachunek własny lub w pośrednictwie, a także w kooperacji z partnerami krajowymi lub zagranicznymi polegającą w szczególności na:
– organizacji pokazów walk z użyciem broni wczesnośredniowiecznej,
– organizacji prelekcji, pogadanek edukacyjnych w szkołach,
– organizacji wystaw i inscenizacji historycznych,
– organizacji turniejów,
– działaniach promocyjnych i reklamowych,
– sprzedaży przedmiotów o charakterze średniowiecznym.
4. Skarbnik Hirdu lub w jego zastępstwie – Jarl, ma prawo udzielić, na prośbę hirdmana, pożyczki finansowej, przeznaczonej na umożliwienie mu uczestniczenia w pracach Hirdu. Skarbnik ustala z hirdmanem, biorącym pożyczkę, jej kwotę, termin i formę spłaty, oraz dopilnowuje spłaty.

§15
1. Osoby, uczestniczące w spotkaniach drużynowych – treningach, warsztatach, wyjazdach, imprezach lub pokazach – są objęte bezwzględnym obowiązkiem pracy bieżącej, najczęściej obozowej, przy organizacji danego spotkania i wykonywania poleceń osoby organizującej spotkanie. Obowiązek ten dotyczy w równym stopniu thralli, hirdmanów, możnych, przyjaciół Hirdu, Starszyznę oraz Jarla.

§16
Składki

1. Decyzje o wysokości składek członkowskich podejmuje Rada Hirdu, wysokość składek uzależniona jest od aktualnej sytuacji finansowej Hirdu.
2. Rada Hirdu może zdecydować o zebraniu składki wyjątkowej, na konkretny cel, niezbędny do realizacji zadań statutowych Hirdu.
3. Odpowiedzialnym za zbieranie, przechowywanie i wydawanie środków pieniężnych Hirdu jest gersmen – Skarbnik Hirdu.

§17
Zmiany w statucie
1. Statut może być zmieniony wyłącznie w drodze jednomyślnego głosowania przez Radę Hirdu.

§18
Rozwiązanie Hirdu
1. Stowarzyszenie zostaje rozwiązane na zebraniu Althingu na wniosek jednego z członków Hirdu, w głosowaniu 2/3 głosów "za" przy obecności co najmniej polowy ogólnej liczby członków Hirdu.

§19
1. Hird może być członkiem innych stowarzyszeń i federacji podejmujących podobna działalność, a działających na terytorium Polski albo za granicą.
2. Decyzje o członkostwie Hirdu w innych stowarzyszeniach i federacjach podejmuje Rada Hirdu, większością 2/3 głosów.

§20
Przepisy końcowe

Do wszystkich nie zamieszczonych w Statucie spraw maja zastosowanie przepisy ustawy o stowarzyszeniach z dnia 7 kwietnia 1989 roku.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,07 sekundy. Zapytań do SQL: 14