Karczma pod Silberbergiem Strona Główna Karczma pod Silberbergiem
Witamy na nowym-starym forum dla larpowiczów Silberbergu :)

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Sprawy magiczne.
Autor Wiadomość
Aver 
Szop partacz.


Skąd: z kadeckiej szafy
Wysłany: 27-09-2013, 23:02   Sprawy magiczne.

Jak rozumiem, żadne słówka się nie zmieniają? Mam wykminić zaklęcia ze słów, jakie normalnie miałby w tym roku mag ziemi?
Czy może krasnoludy mają inne pierwiastki? :P
_________________
"What is better - to be born good, or to overcome your evil nature through great effort?"
===
+ Avergill Cha'el, bambusowa łowczyni potworków = + Meriel'oarni Caernoth, cztery metry rany ciężkiej = + Słysząca Skałę Rill Pioc Ark'hant, imperialna skałomiotka = + Emilia ev. da Tirelli, sapientystka, morderczyni, agent SSW = + Inga, czarownica-sekretarka w Tymenie Mgieł = Cerys Stern, czarownica z kardamonowo-tymenowo-szakalową przeszłością = Aud Svanhildurdottir Sliabh Ard, poseł od Bryna i jednego zadania = Aina Macario, starsza Enarook z tępym nożem = Halli Auddottir, cfaniara z bandy Flodriego = + Arda, ta, która chciała dobrze = + Avarina de la Corde, Czarny Diabeł, który chciał pozostać człowiekiem = + Avilla Salarez, zwiadowca 22. Sz. G. F. d. K.
 
 
 
Prim 
niziołek


Skąd: Kraków
Wysłany: 27-09-2013, 23:10   

A jak jest z miksturami?
Zrobiłam kilka....
Ponadto zaklęcia pozostają te same?
I co z możliwościami talizmanu druida?
i amuletów?
_________________
Primula Seweird- niziołek i druidka, pierwsza Imperialistka wśród nie- ludzi, sprzymierzona z Ludem Qarnachasayosyran, Ludzi- którzy Wiedzą, przyjaciółka Nayestecae
Primrose Goldworthy- niziołek i druidka, sprzymierzona z orkami Imperialistka, która obudziła Starych Bogów
Phlox dar Gorn- była banitka, czarownica z mroczną duszą, wdowa po Lambercie dar Gorn,
Cinna- historyk i druid, sapientystka, członkini Sztabu Konspiracji Północy, jedna z tych, którzy przypisali domeny Północy Opiekunom
Tari'gar- nieustępliwa i wymagająca admirał floty Talsoi
Surfinia- hobbitka z gminy w pobliżu zgliszcz Birki, żona Szomera z krwią tysięcy na rękach
Pixie- goblińska wojowniczka z plemienia Harcu
profesor Delfina da Tirelli- archeolożka i badaczka, najmłodsza wykładowczyni Uniwersytetu w Messynie

„Aby coś znaleźć, trzeba poszukać.
Istotnie, zazwyczaj kiedy się szuka, w końcu się coś znajduje, nie zawsze jednak dokładnie to, o co chodziło...”

"Czasem ku przeznaczeniu prowadzi właśnie ta droga, którą nie chcemy kroczyć"
 
 
Illima 
Dyrektor Instytutu Alchemii

Skąd: Wrocław
Wysłany: 27-09-2013, 23:23   

Już! już! stop! Chwila! :D
Właśnie zabierałem się do otwarcia tematu w związku z tym. :)

W tym temacie ustalimy jakie będziemy mieli pierwiastki, zaklęcia, umiejętności, artefakty, mikstury i wszystkie inne rzeczy, które zatwierdza się na ogół przed obozem.
Naszym (choć bardziej waszym) zadaniem jest wymyślić wszystko to, co przyda nam się podczas epilogu, a nawet jeszcze więcej, ponieważ to Abel i Kharie zdecydują które z propozycji zaakceptować.
Mamy głównie osoby czarujące, także nawymyślajcie przydatnych pierwiastków magicznych (zarówno tych podstawowych jak i bardziej zaawansowanych) dzięki którym będzie można wygrać epilog ku chwale Imperium! ;) Miksturki, artefakty i inne oczywiście też. :)
 
 
Aver 
Szop partacz.


Skąd: z kadeckiej szafy
Wysłany: 27-09-2013, 23:41   

Wymyślać pierwiastki, czy zaklęcia? :D

No to mam już listę wykombinowaną z Owizorem. Wymyślić więcej? :3

- dziura w ziemi (unieruchomienie na parę sekund) - rengat erat
- kamienna ściana - basoda steva raipu prome
- burza piaskowa (oślepienie wszystkich wokół, w tym sprzymierzeńców, na parę sekund) - (basoda - jeśli nie ma piasku w pobliżu) raipu satta merir
- piach w oczy (oślepienie jednej osoby) - (basoda - jak wyżej) ongole satta
- rzut kamieniem (lekka rana - można odbić tarczą) - (basoda - jeśli nie ma kamieni w pobliżu) ongole steva
- rzut wielkim kamieniem (ciężka rana - nie można odbić) - (basoda - jak wyżej) ongole steva merir / basoda steva raipu merir?
- trzęsienie ziemi (obalenie, może być masowe) - basoda raipu erat merir
- kamienna skóra (i tu mam dwa pomysły... 1. niewrażliwość przez paręnaście sekund (jak berserk) lub 2. osoba zaklęta mogłaby zmienić jedną ciężką ranę na lekką) - basoda steva prome (trzymając dłoń na celu)
_________________
"What is better - to be born good, or to overcome your evil nature through great effort?"
===
+ Avergill Cha'el, bambusowa łowczyni potworków = + Meriel'oarni Caernoth, cztery metry rany ciężkiej = + Słysząca Skałę Rill Pioc Ark'hant, imperialna skałomiotka = + Emilia ev. da Tirelli, sapientystka, morderczyni, agent SSW = + Inga, czarownica-sekretarka w Tymenie Mgieł = Cerys Stern, czarownica z kardamonowo-tymenowo-szakalową przeszłością = Aud Svanhildurdottir Sliabh Ard, poseł od Bryna i jednego zadania = Aina Macario, starsza Enarook z tępym nożem = Halli Auddottir, cfaniara z bandy Flodriego = + Arda, ta, która chciała dobrze = + Avarina de la Corde, Czarny Diabeł, który chciał pozostać człowiekiem = + Avilla Salarez, zwiadowca 22. Sz. G. F. d. K.
 
 
 
Lyar 
To ja, Leclerc


Skąd: Kraków
Wysłany: 28-09-2013, 00:31   

Właśnie, czy możemy wykorzystać, że tak powiem, naszą szamankę, która zostaje w Karantanii i może nam stworzyć jakieś totemy na drogę? :D Jutro napiszę jakie.
Aha, i czy jest możliwość stworzenia różdżek zaklęć? Mamy wystarczająco... klejnotów, które za takowe mogą służyć.

Ode mnie:
- Obalenie - Ongole ventus/Basoda ventus ongole
- Obalenie: pierwszy szereg - Ongole ventus merir/Basoda ventus ongole merir
- Uśpienie/Omdlenie(na to drugie ludzie nie reagują) - Rengat ventus
- Oślepienie - Basoda bidar
- Oślepienie: pierwszy szereg - Basoda bidar merir
- Usunięcie gazu - Rengat certhia
- Przeniesienie gazu - Raipu certhia
- Zamknięcie gazu - Prome certhia
- Lewitacja - Rengat ventus prome
- Zasłona dymna - Basoda fumo merir
- Przywrócenie oddechu - Ongole ventus verir
- Cyklon - Basoda ventus raipu ongole
- Eksplozja ciśnienia - Prome ventus verir ongole aprome - (na grupę po lekkiej każdemu dookoła)
- Błyskawica - Basoda certhia prome verir aprome (na pewno ciężka)

Wspólne z Erim:
- Lodowa zamieć: (lekka + zamrożenie, nie pamiętam czy na osobę czy na grupę)
Leclerc: Basoda certhia raipu aprome
Eri: Basoda alisma prome ongole
_________________
Weteran i Epilog 2011 - Lyar Greed, włamyhobbit
II turnus 2012 - Kail Wrathwine, hobbit kupiec
II turnus 2012 - Bran Spadającobrody, krasnolud, "śpiewajła z Shamarothu" (W sumie nieoficjalna postać)
II turnus 2012 - Lainus Envidius, pół-niziołek z Tulos, łucznik... i jego kocyk bezpieczeństwa.
II turnus 2013 - Glaton Leclerc, mag powierza z Mercji i Imperialista.
III turnus 2014 - Lior Lecorde, psionik, głowa rodu, a w końcu pustelnik - człowiek o dobrych chęciach, lecz słabej woli.
IV turnus 2014 (kadet) - Lewi Grinwald Polecam Się, kupiec i wierny sługa Rodziny Lecorde.
IV turnus 2014 (kadet) - Jango Horkherei, wędrowny hipnotyzer z Sapientii.
 
 
Illima 
Dyrektor Instytutu Alchemii

Skąd: Wrocław
Wysłany: 28-09-2013, 01:03   

Poczekajmy na Abla to się okaże czy całe zaklęcia też mogą być. nawrzucajcie tu jeszcze samych pierwiastków (nie jestem pewien czy ich fabularne nazwy nie będą musiały zostać zmienione, nie wiem). I zastanówcie się nad pozostałymi rzeczami :)

P.S. Przez weekend będę miał słaby dostęp do internetu. Podziałajcie ile możecie sami, potem dorzucę swoje i zaczniemy rozpracowywać wszystko w oparciu o to co mamy :)
 
 
Aver 
Szop partacz.


Skąd: z kadeckiej szafy
Wysłany: 28-09-2013, 01:08   

Steva - kamień
Satta - piasek
Erat - ziemia

Tyle mi Owizor podał... Nie wiem, coś do tego będzie dorzucone?
_________________
"What is better - to be born good, or to overcome your evil nature through great effort?"
===
+ Avergill Cha'el, bambusowa łowczyni potworków = + Meriel'oarni Caernoth, cztery metry rany ciężkiej = + Słysząca Skałę Rill Pioc Ark'hant, imperialna skałomiotka = + Emilia ev. da Tirelli, sapientystka, morderczyni, agent SSW = + Inga, czarownica-sekretarka w Tymenie Mgieł = Cerys Stern, czarownica z kardamonowo-tymenowo-szakalową przeszłością = Aud Svanhildurdottir Sliabh Ard, poseł od Bryna i jednego zadania = Aina Macario, starsza Enarook z tępym nożem = Halli Auddottir, cfaniara z bandy Flodriego = + Arda, ta, która chciała dobrze = + Avarina de la Corde, Czarny Diabeł, który chciał pozostać człowiekiem = + Avilla Salarez, zwiadowca 22. Sz. G. F. d. K.
 
 
 
Prim 
niziołek


Skąd: Kraków
Wysłany: 28-09-2013, 16:48   

Jeśli chodzi o moje sprawy magiczne:
Mikstury:
trucizna (zdaje mi się, że robiłam na obozie)
widzenie ukrytego (wcześniej robiona-obóz)
zasklepianie ran (wcześniej robiona-obóz)
oczyszczanie z trucizny
kamienna skóra

Zaklęcia:zrastanie kości, leczenie skutków uderzeń, siła niedźwiedzia, szaleństwo, unieruchomienie, trucizna.... [tam wiadomo- konkretne słówka...]

Talizman: oparty na runie Muin (winorośli): "szósty zmysł" (przewidywanie przyszłości)

Amulety: robiłam na obozie kilka (w tym na wzmocnienie, zdolności w walce, poszukiwanie wartościowych rzeczy)

Oprócz tego: W niektórych sytuacjach rozmowy (pytania, prośby), skierowane do Matki Natury. Skutkujące niekiedy rozwalaniem karcerów.....

Czy coś z tego zostaje mi odebrane? Jak działa talizman (wcześniej mogłam zadawać pytanie dotyczące przyszłości- dostawałam konkretną odpowiedź)? A te pytania do Matki Natury, roboczo zwane "transami"?
_________________
Primula Seweird- niziołek i druidka, pierwsza Imperialistka wśród nie- ludzi, sprzymierzona z Ludem Qarnachasayosyran, Ludzi- którzy Wiedzą, przyjaciółka Nayestecae
Primrose Goldworthy- niziołek i druidka, sprzymierzona z orkami Imperialistka, która obudziła Starych Bogów
Phlox dar Gorn- była banitka, czarownica z mroczną duszą, wdowa po Lambercie dar Gorn,
Cinna- historyk i druid, sapientystka, członkini Sztabu Konspiracji Północy, jedna z tych, którzy przypisali domeny Północy Opiekunom
Tari'gar- nieustępliwa i wymagająca admirał floty Talsoi
Surfinia- hobbitka z gminy w pobliżu zgliszcz Birki, żona Szomera z krwią tysięcy na rękach
Pixie- goblińska wojowniczka z plemienia Harcu
profesor Delfina da Tirelli- archeolożka i badaczka, najmłodsza wykładowczyni Uniwersytetu w Messynie

„Aby coś znaleźć, trzeba poszukać.
Istotnie, zazwyczaj kiedy się szuka, w końcu się coś znajduje, nie zawsze jednak dokładnie to, o co chodziło...”

"Czasem ku przeznaczeniu prowadzi właśnie ta droga, którą nie chcemy kroczyć"
 
 
Abel 

Wysłany: 28-09-2013, 22:44   

Napiszcie póki co to co chcecie mieć, Illima wam to przejrzy i zatwierdzi, ostatecznie Kharie albo ja ocenimy co przechodzi :)
 
 
Prim 
niziołek


Skąd: Kraków
Wysłany: 29-09-2013, 11:45   

Podsumowując, chciałabym mieć:
przede wszystkim z mikstur chciałabym posiadać tą, na widzenie ukrytego (robiłam ją na obozie- została też na nim użyta- więc moja postać ją formalnie posiada)+ inne robione mikstury lecznicze. Ponadto chciałabym zachować zaklęcia i moc talizmanu (tylko nie wiem jak on ma teraz działać, bo ogólnie na obozie było tak, ze miałam prawo do konkretnej odpowiedzi od Matki Natury na moje pytanie odnośnie przyszłych kolei zdarzeń- czy to przejdzie na epilogu?)
no i oczywiście te moje rozmowy z samą Matką Naturą, również by się przydały....
_________________
Primula Seweird- niziołek i druidka, pierwsza Imperialistka wśród nie- ludzi, sprzymierzona z Ludem Qarnachasayosyran, Ludzi- którzy Wiedzą, przyjaciółka Nayestecae
Primrose Goldworthy- niziołek i druidka, sprzymierzona z orkami Imperialistka, która obudziła Starych Bogów
Phlox dar Gorn- była banitka, czarownica z mroczną duszą, wdowa po Lambercie dar Gorn,
Cinna- historyk i druid, sapientystka, członkini Sztabu Konspiracji Północy, jedna z tych, którzy przypisali domeny Północy Opiekunom
Tari'gar- nieustępliwa i wymagająca admirał floty Talsoi
Surfinia- hobbitka z gminy w pobliżu zgliszcz Birki, żona Szomera z krwią tysięcy na rękach
Pixie- goblińska wojowniczka z plemienia Harcu
profesor Delfina da Tirelli- archeolożka i badaczka, najmłodsza wykładowczyni Uniwersytetu w Messynie

„Aby coś znaleźć, trzeba poszukać.
Istotnie, zazwyczaj kiedy się szuka, w końcu się coś znajduje, nie zawsze jednak dokładnie to, o co chodziło...”

"Czasem ku przeznaczeniu prowadzi właśnie ta droga, którą nie chcemy kroczyć"
 
 
Danus 

Skąd: Kraków
Wysłany: 29-09-2013, 18:49   

Dobra... z rzeczy bardziej przyziemnych niż zaklęcia... chociaż co niektóre też związane z magią:
- mapa (nikt nigdy o tym nie myśli, ale mapa okolic bardzo by się przydała)
- amulet przeciw magii psionicznej (czy też czytaniu myśli... ile ich możemy mieć?)
- amulety przeciw magii kapłańskiej (dobrze by było, aby miał go każdy z nas... ale nie wiem czy da rade aż taką ilość...?)

Postaram się jeszcze coś dopisać wieczorem.
_________________
II turnus (2012) - Danus Astorii, ofirski druid-repetytorium, dźgający kopijką... zwaną pisturem
II turnus (2013) - Batiarus Astorii, ofirski wojownik, z woli Ingeboran- dowódca ariergardy
II turnus * (2014) - Remus Yerbat Vestar Astorii, ofirski zabójca oraz ochroniarz kupca Travida Lecorde... znany również jako Pan Astorii
III turnus ** (2014), kadet - Gniewko, teralski łowczy polujący na Futrzaka
III turnus ** (2014), kadet - Benjamin "Ben" Saralonde, liryzyjski kupiec z pociągiem do... pierścionków (i klejnotów)

* zwany też III
** zwany też IV
 
 
Lyar 
To ja, Leclerc


Skąd: Kraków
Wysłany: 29-09-2013, 21:17   

Moje pierwiastki:

Wiatr - Ventus
Błysk - Bidar
Chmura - Certhia
Fumo - Dym
_________________
Weteran i Epilog 2011 - Lyar Greed, włamyhobbit
II turnus 2012 - Kail Wrathwine, hobbit kupiec
II turnus 2012 - Bran Spadającobrody, krasnolud, "śpiewajła z Shamarothu" (W sumie nieoficjalna postać)
II turnus 2012 - Lainus Envidius, pół-niziołek z Tulos, łucznik... i jego kocyk bezpieczeństwa.
II turnus 2013 - Glaton Leclerc, mag powierza z Mercji i Imperialista.
III turnus 2014 - Lior Lecorde, psionik, głowa rodu, a w końcu pustelnik - człowiek o dobrych chęciach, lecz słabej woli.
IV turnus 2014 (kadet) - Lewi Grinwald Polecam Się, kupiec i wierny sługa Rodziny Lecorde.
IV turnus 2014 (kadet) - Jango Horkherei, wędrowny hipnotyzer z Sapientii.
 
 
Danus 

Skąd: Kraków
Wysłany: 29-09-2013, 21:55   

Dobra, cześć dalsza... w sumie większość już została wymieniona przez innych wcześniej... :)
- jakiś artefakt chroniący przed mahią (jeżeli coś takiego w ogóle istnieje i byłoby w stanie znaleźć się w naszych rękach)
- magiczny ........ - czyli podróba Aramediconu, którą w razie czego moglibyśmy komuś oddać, podrzucić, podmienić... coś w tym stylu... magiczny z tego względu, aby wytwarzał emanację magiczną, a więc sprawiał pozory wyżej wymienionego artefaktu (ta pozycja jest uwarunkowana od odpowiedzi jakie otrzymam na pytanie... które w sumie dopiero za chwilę napisze w innym temacie ;p a konkretnie chodzi o to czy wiemy mniej więcej jak ten artefakt ma wyglądać... albo chociaż czym ma być... wisiorek, pierścień, kamień, mandarynka... czy wiemy o nim cokolwiek...)
- wikt - czyli po prostu żarcie i coś do picia, kabanosy, ser, chałwa, woda, jakiś sok... co tam będziemy chcieli... w tej kwestii czekam na odzew reszty :) (nie wiem czy to w tym temacie powinno być, no ale coś do przekąszenia by się przydało ;) )

No i... jak na razie to chyba tyle pomysłów ode mnie...
_________________
II turnus (2012) - Danus Astorii, ofirski druid-repetytorium, dźgający kopijką... zwaną pisturem
II turnus (2013) - Batiarus Astorii, ofirski wojownik, z woli Ingeboran- dowódca ariergardy
II turnus * (2014) - Remus Yerbat Vestar Astorii, ofirski zabójca oraz ochroniarz kupca Travida Lecorde... znany również jako Pan Astorii
III turnus ** (2014), kadet - Gniewko, teralski łowczy polujący na Futrzaka
III turnus ** (2014), kadet - Benjamin "Ben" Saralonde, liryzyjski kupiec z pociągiem do... pierścionków (i klejnotów)

* zwany też III
** zwany też IV
 
 
Lyar 
To ja, Leclerc


Skąd: Kraków
Wysłany: 29-09-2013, 22:17   

A... raczej odwrotnie, Dym - Fumo. Rozkazy też wrzucić?

Teraz sprawy związane z naszą szamanką, Tuuli... Czy jeśli zostaje w Karantani:

1) Jest możliwość, żebyśmy używali jej znaków? Myślę, że najlepszą osobą do wykonywania tego, jeśli byłoby to możliwe, byłaby Primula, z powodu jej wielokrotnego uczestnictwa we wspólnych medytacjach z szamanką.
- Spojrzenie z góry
- Okoliczności śmierci
- Wskazówka

2) Czy moglibyśmy mieć, w związku z jej transem i umiejętnością spojrzenia z góry, do pewnego stopnia kontakt z nią? Czy mogłaby poprosić ducha kruka, aby nas śledził, aby co jakiś czas dowiadywała się co się z nami dzieje? Chodzi o to, że gdybyśmy się znaleźli w niebezpieczeństwie, po jakimś czasie Tuuli by się o tym dowiedziała i odpowiednio zareagowała. Nie chodzi tu o czytanie naszych myśli, ale jakieś wizje co się z nami dzieje. Byłoby to możliwe z Karantanii?

A jeśli nie, jako że psionika jest o krok od magii powietrza, czy mógłbym poprosić o pierwiastek myśl? Albo różdżkę, która na takie przekazanie myśli by zezwolliła? Chodzi mi po prostu o możliwość łączności.
_________________
Weteran i Epilog 2011 - Lyar Greed, włamyhobbit
II turnus 2012 - Kail Wrathwine, hobbit kupiec
II turnus 2012 - Bran Spadającobrody, krasnolud, "śpiewajła z Shamarothu" (W sumie nieoficjalna postać)
II turnus 2012 - Lainus Envidius, pół-niziołek z Tulos, łucznik... i jego kocyk bezpieczeństwa.
II turnus 2013 - Glaton Leclerc, mag powierza z Mercji i Imperialista.
III turnus 2014 - Lior Lecorde, psionik, głowa rodu, a w końcu pustelnik - człowiek o dobrych chęciach, lecz słabej woli.
IV turnus 2014 (kadet) - Lewi Grinwald Polecam Się, kupiec i wierny sługa Rodziny Lecorde.
IV turnus 2014 (kadet) - Jango Horkherei, wędrowny hipnotyzer z Sapientii.
 
 
Lyar 
To ja, Leclerc


Skąd: Kraków
Wysłany: 29-09-2013, 22:38   

Poprawka zaklęcia, w błyskawicy jest błąd...

- Błyskawica - Basoda certhia prome verir ongole aprome (na pewno ciężka)
_________________
Weteran i Epilog 2011 - Lyar Greed, włamyhobbit
II turnus 2012 - Kail Wrathwine, hobbit kupiec
II turnus 2012 - Bran Spadającobrody, krasnolud, "śpiewajła z Shamarothu" (W sumie nieoficjalna postać)
II turnus 2012 - Lainus Envidius, pół-niziołek z Tulos, łucznik... i jego kocyk bezpieczeństwa.
II turnus 2013 - Glaton Leclerc, mag powierza z Mercji i Imperialista.
III turnus 2014 - Lior Lecorde, psionik, głowa rodu, a w końcu pustelnik - człowiek o dobrych chęciach, lecz słabej woli.
IV turnus 2014 (kadet) - Lewi Grinwald Polecam Się, kupiec i wierny sługa Rodziny Lecorde.
IV turnus 2014 (kadet) - Jango Horkherei, wędrowny hipnotyzer z Sapientii.
 
 
Prim 
niziołek


Skąd: Kraków
Wysłany: 29-09-2013, 22:59   

CO do kontaktu z Tuuli: miałam pewien pomysł....
Ona do transu ma swoje charakterystyczne pióro kruka....
Czy przez nie mogłabym się z nią porozumieć na przykład?
Miałyśmy na obozie wspólny trans... i w sumie czy moznaby przyjąć to za jakąś więź między nami?
_________________
Primula Seweird- niziołek i druidka, pierwsza Imperialistka wśród nie- ludzi, sprzymierzona z Ludem Qarnachasayosyran, Ludzi- którzy Wiedzą, przyjaciółka Nayestecae
Primrose Goldworthy- niziołek i druidka, sprzymierzona z orkami Imperialistka, która obudziła Starych Bogów
Phlox dar Gorn- była banitka, czarownica z mroczną duszą, wdowa po Lambercie dar Gorn,
Cinna- historyk i druid, sapientystka, członkini Sztabu Konspiracji Północy, jedna z tych, którzy przypisali domeny Północy Opiekunom
Tari'gar- nieustępliwa i wymagająca admirał floty Talsoi
Surfinia- hobbitka z gminy w pobliżu zgliszcz Birki, żona Szomera z krwią tysięcy na rękach
Pixie- goblińska wojowniczka z plemienia Harcu
profesor Delfina da Tirelli- archeolożka i badaczka, najmłodsza wykładowczyni Uniwersytetu w Messynie

„Aby coś znaleźć, trzeba poszukać.
Istotnie, zazwyczaj kiedy się szuka, w końcu się coś znajduje, nie zawsze jednak dokładnie to, o co chodziło...”

"Czasem ku przeznaczeniu prowadzi właśnie ta droga, którą nie chcemy kroczyć"
 
 
Aver 
Szop partacz.


Skąd: z kadeckiej szafy
Wysłany: 29-09-2013, 23:50   

Ok, więc jeśli chodzi o zaklęcia to tu jest lista (powtórzona, jak coś).


- dziura w ziemi (unieruchomienie na parę sekund) - usuń ziemia - rengat erat
- kamienna ściana - wywołaj kamień przesuń zamknij - basoda steva raipu prome
- burza piaskowa (oślepienie wszystkich wokół, w tym sprzymierzeńców, na parę sekund) - (wywołaj) przesuń piasek zwiększ - (basoda - jeśli nie ma piasku w pobliżu) raipu satta merir
- piach w oczy (oślepienie jednej osoby) - (wywołaj) rzuć piasek - (basoda - jak wyżej) ongole satta
- rzut kamieniem (lekka rana - można odbić tarczą) - (wywołaj) rzuć kamień(basoda - jeśli nie ma kamieni w pobliżu) ongole steva
- rzut wielkim kamieniem (ciężka rana - nie można odbić) - (wywołaj) rzuć kamień zwiększ / wywołaj kamień przesuń zwiększ? - (basoda - jak wyżej) ongole steva merir / basoda steva raipu merir?
- kamienna skóra ( 1. niewrażliwość przez paręnaście sekund (jak berserk) lub 2. osoba zaklęta mogłaby zmienić jedną ciężką ranę na lekką - do zatwierdzenia jedno z nich) - wywołaj kamień zamknij basoda steva prome (trzymając dłoń na celu)

Dodatkowo wymyśliłam pierwiastek wstrząs - revin i jeśli można będzie go użyć, to pojawia się w zaklęciu:
- trzęsienie ziemi (obalenie masowe) - wywołaj wstrząs wzmocnij przesuń - basoda revin raipu merir
- ruchome piaski (unieruchomienie lub przynajmniej spowolnienie) wywołaj piasek otwórz wywołaj wstrząs zwiększ przesuń - basoda satta aprome basoda revin merir raipu
_________________
"What is better - to be born good, or to overcome your evil nature through great effort?"
===
+ Avergill Cha'el, bambusowa łowczyni potworków = + Meriel'oarni Caernoth, cztery metry rany ciężkiej = + Słysząca Skałę Rill Pioc Ark'hant, imperialna skałomiotka = + Emilia ev. da Tirelli, sapientystka, morderczyni, agent SSW = + Inga, czarownica-sekretarka w Tymenie Mgieł = Cerys Stern, czarownica z kardamonowo-tymenowo-szakalową przeszłością = Aud Svanhildurdottir Sliabh Ard, poseł od Bryna i jednego zadania = Aina Macario, starsza Enarook z tępym nożem = Halli Auddottir, cfaniara z bandy Flodriego = + Arda, ta, która chciała dobrze = + Avarina de la Corde, Czarny Diabeł, który chciał pozostać człowiekiem = + Avilla Salarez, zwiadowca 22. Sz. G. F. d. K.
 
 
 
Illima 
Dyrektor Instytutu Alchemii

Skąd: Wrocław
Wysłany: 01-10-2013, 00:04   

Ludziki, już wiem jak dokładnie wygląda sprawa magii, niniejszym ją przedstawiam.

Zamieszczę wam zestawy słówek dla magów. Muszę wybrać po 3 pierwiastki dla maga, które uznaję za najlepsze dla naszej misji i z tych słówek wymyślacie tyle zaklęć i tak fajnych ile i jak tylko możecie. :)

Ale! Zanim wybiorę dla magów trzy kluczowe pierwiastki trzeba się dobrze zastanowić nad tym jakiego rodzaju zaklęcia będą dla nas najbardziej przydatne. Wybór pierwiastków jest już wyborem taktycznym. Więcej na ten temat podyskutujemy w sąsiednim temacie, jak sądzę.

Mamy do dyspozycji maga ziemii (Avergill) i maga powietrza (Lyar). Jest kilka rzeczy, które rprzychodzą mi do głowy.
- Połączenie waszych sił w rzucaniu jednego, syntetycznego zaklęcia czerpiącego z każdego żywiołu. Zobaczymy czy to przejdzie, ale uważam, że to bardzo prawdopodobne. Zaklęcia mogłyby być naprawde potężne :)
- Zaklęcia wywiadowcze: być może podstawa naszej misji. Wszelkie uśpienia, prawdomówności, czytania w myślach, amnezje, anamnezy, odczytywanie pamięci miejsca etc
- Zaklęcia bojowe: wiadomo. Bezbronnym nie można być, choć takie zaklęcia to chyba nie priorytet. monza się zastanowić czy bardziej ofensywne czy defensywne.
- "sztuczki" - pod tą nazwą rozumiem zaklęcia, które można wykorzystać w wymienionych wyżej sytuacjach, które są dość wszechstronne, nierzadko proste i wymagające niewiele wysiłku. Pod tę kategorię wrzuciłbym na pierwszym miejscu wszelkie iluzje. Choć wyżej wyróżniłem zaklęcia bojowe, to wyobrażam sobie tę misję bardziej szpiegowsko, więc będziemy woleli bezpiecznie uciec, niż ryzykownie wdawać się w potyczki. Zaklęcia te być może będą zatem naszą główną bronią.
- Zaklęcia "permanentne" czy "czasowe", zwał jak zwał: głównie jakieś tarcze, ochrony przed innymi czarami/umiejętnościami. One też będą ważne, nawet nie będę tłumaczył dlaczego. Ewentualnie inne wspomagacze magiczne.
Szerzej się wypowiem, jak już pogadamy trochę o ogólnej strategii działania w temacie obok.

Primula ma ten zestaw, co na obozie (wyślę Ci jeśli go nie posiadasz). Wszystko, co wymyśliłaś na obozie ponad starter druida zostanie zweryfikowane przez Abla i Kharie razem z resztą.

P.S. Czy wiecie coś na temat nowe osoby, która miała podobno dołączyć do naszej grupy, a nie odezwała się ani słowem?
 
 
Prim 
niziołek


Skąd: Kraków
Wysłany: 01-10-2013, 19:55   

mam jeszcze pytanie.
Na obozie stworzyłam niektóre miksturki i fabularnie je posiadam....?
Czy ich posiadanie na epilogu to rzecz, która jest możliwa?
Bo szczerze- to nie wiem, gdzie w lesie znajdę po nocy kwiatki :P

Chyba, że od razu dostanę wszystkie mikstury ? :D

I jak rozumiem w "starter druida" wliczony jest, hm talizman? <jak jest związany z druidem na całe życie, to chyba powinien zostać, hm?>
_________________
Primula Seweird- niziołek i druidka, pierwsza Imperialistka wśród nie- ludzi, sprzymierzona z Ludem Qarnachasayosyran, Ludzi- którzy Wiedzą, przyjaciółka Nayestecae
Primrose Goldworthy- niziołek i druidka, sprzymierzona z orkami Imperialistka, która obudziła Starych Bogów
Phlox dar Gorn- była banitka, czarownica z mroczną duszą, wdowa po Lambercie dar Gorn,
Cinna- historyk i druid, sapientystka, członkini Sztabu Konspiracji Północy, jedna z tych, którzy przypisali domeny Północy Opiekunom
Tari'gar- nieustępliwa i wymagająca admirał floty Talsoi
Surfinia- hobbitka z gminy w pobliżu zgliszcz Birki, żona Szomera z krwią tysięcy na rękach
Pixie- goblińska wojowniczka z plemienia Harcu
profesor Delfina da Tirelli- archeolożka i badaczka, najmłodsza wykładowczyni Uniwersytetu w Messynie

„Aby coś znaleźć, trzeba poszukać.
Istotnie, zazwyczaj kiedy się szuka, w końcu się coś znajduje, nie zawsze jednak dokładnie to, o co chodziło...”

"Czasem ku przeznaczeniu prowadzi właśnie ta droga, którą nie chcemy kroczyć"
 
 
Prim 
niziołek


Skąd: Kraków
Wysłany: 01-10-2013, 19:56   

I czy ja coś ewentualnie z tytuły druida mogę "wspomóc" w wyżej wymienionych "wspomagaczach"? Np. odczytywanie miejsca w lesie (Domu Matki Natury)?
_________________
Primula Seweird- niziołek i druidka, pierwsza Imperialistka wśród nie- ludzi, sprzymierzona z Ludem Qarnachasayosyran, Ludzi- którzy Wiedzą, przyjaciółka Nayestecae
Primrose Goldworthy- niziołek i druidka, sprzymierzona z orkami Imperialistka, która obudziła Starych Bogów
Phlox dar Gorn- była banitka, czarownica z mroczną duszą, wdowa po Lambercie dar Gorn,
Cinna- historyk i druid, sapientystka, członkini Sztabu Konspiracji Północy, jedna z tych, którzy przypisali domeny Północy Opiekunom
Tari'gar- nieustępliwa i wymagająca admirał floty Talsoi
Surfinia- hobbitka z gminy w pobliżu zgliszcz Birki, żona Szomera z krwią tysięcy na rękach
Pixie- goblińska wojowniczka z plemienia Harcu
profesor Delfina da Tirelli- archeolożka i badaczka, najmłodsza wykładowczyni Uniwersytetu w Messynie

„Aby coś znaleźć, trzeba poszukać.
Istotnie, zazwyczaj kiedy się szuka, w końcu się coś znajduje, nie zawsze jednak dokładnie to, o co chodziło...”

"Czasem ku przeznaczeniu prowadzi właśnie ta droga, którą nie chcemy kroczyć"
 
 
Illima 
Dyrektor Instytutu Alchemii

Skąd: Wrocław
Wysłany: 02-10-2013, 00:14   

Primula, wszystko co Ci przychodzi do głowy (może poza jakimiś ostrymi przegięciami) damy do zatwierdzenia i zobaczymy co z tego przejdzie. :)
 
 
Illima 
Dyrektor Instytutu Alchemii

Skąd: Wrocław
Wysłany: 02-10-2013, 02:25   

Lyar, zestaw dla ciebie.
Cytat:
Zestaw magiczny
Mag powietrza

Rozkazy
Rzucić: Ongole
Gest: Wyrzut ręki w odpowiednim kierunku połączony z wyprostowaniem palców
Przesunąć: Raipu
Gest: Wskazanie kierunku, w którym następuje przesunięcie
Wywołać: Basoda
Gest: Wyprostowanie palców z pięści
Zwiększyć: Merir
Gest: Podniesienie rąk ku górze
Zmniejszyć: Verir
Gest: Obniżenie rąk ku dołowi
Usunąć: Rengat
Gest: Szybki poziomy ruch dłonią
Zatrzymać: Kudusim
Gest: Wyprostowana dłoń w odpowiednim kierunku
Zamknąć: Prome
Gest: Ściśnięta pięść
Otworzyć: Aprome
Gest: Rozłożenie złożonych dłoni

Pierwiastki:
Błysk - Bidar
Oddech - Lungo
Dźwięk - Clavia
Mam nadzieję, że cieszysz się z pierwiastków. Będziesz naszym inspektorem gadżetem i przenośną sztuczką. Oddech przyda się jako neutralizacja trucizn i zaklęcie ofensywne. Błysk jako defensywne i ofensywne, a dźwięk... Mam parę koncepcji. Wymyśl jak najwięcej, to może być nasz as w rękawie. ;)

Avergill, oto twój zestaw:
Cytat:
Zestaw magiczny
Mag ziemi

Rozkazy
Rzucić: Ongole
Gest: Wyrzut ręki w odpowiednim kierunku połączony z wyprostowaniem palców
Przesunąć: Raipu
Gest: Wskazanie kierunku, w którym następuje przesunięcie
Wywołać: Basoda
Gest: Wyprostowanie palców z pięści
Zwiększyć: Merir
Gest: Podniesienie rąk ku górze
Zmniejszyć: Verir
Gest: Obniżenie rąk ku dołowi
Usunąć: Rengat
Gest: Szybki poziomy ruch dłonią
Zatrzymać: Kudusim
Gest: Wyprostowana dłoń w odpowiednim kierunku
Zamknąć: Prome
Gest: Ściśnięta pięść
Otworzyć: Aprome
Gest: Rozłożenie złożonych dłoni

Pierwiastki:
Ciężki - botaurus
Kamień - Steva
Twardość - Tierro
Nasz mag defensywno ucieczkowy ;) Pierwiastek "ciężki" nada się do walki, ale może też się przydać przy zabezpieczaniu jakichś przedmiotów. Twardość pozwoli na legalne robienie kamiennej skóry. Kamień... Chciałem przeforsować diament, ale nie udało się, bo potrzebowałbym do tego jeszcze jednego słówka ("zmaterializować"), a wtedy musiałbym pozbyć się innego, a szkoda mi było. Coś czuję, że kamienna ściana, to będzie podstawowy czar ucieczkowy. :)

Mam nadzieję, że wam się podobają. Przejrzyjcie to, dajcie znać co o tym myślicie i jeżeli nie będzie żadnych większych obiekcji, to zabieramy się do wymyślania (reszta ekipy również!).
 
 
Lyar 
To ja, Leclerc


Skąd: Kraków
Wysłany: 02-10-2013, 11:46   

Uuu... No to lewitacja i usunięcie gazu, które mi się najbardziej przydawały teraz odpadają... Jest chociaż możliwość zrobienia różdżek maga z moich poprzednich zaklęć? Dźwięk jak najbardziej mi się podoba... Hell, pierwiastki są świetne, tylko większość moich zaklęć ląduje w koszu...

MOMENT! Na obozie przyswoiłem sobie dodatkowy pierwiastek, to znaczy, że pod koniec miałem cztery... Nie dałoby się przypadkiem wiatru mi jeszcze dać? ;)
_________________
Weteran i Epilog 2011 - Lyar Greed, włamyhobbit
II turnus 2012 - Kail Wrathwine, hobbit kupiec
II turnus 2012 - Bran Spadającobrody, krasnolud, "śpiewajła z Shamarothu" (W sumie nieoficjalna postać)
II turnus 2012 - Lainus Envidius, pół-niziołek z Tulos, łucznik... i jego kocyk bezpieczeństwa.
II turnus 2013 - Glaton Leclerc, mag powierza z Mercji i Imperialista.
III turnus 2014 - Lior Lecorde, psionik, głowa rodu, a w końcu pustelnik - człowiek o dobrych chęciach, lecz słabej woli.
IV turnus 2014 (kadet) - Lewi Grinwald Polecam Się, kupiec i wierny sługa Rodziny Lecorde.
IV turnus 2014 (kadet) - Jango Horkherei, wędrowny hipnotyzer z Sapientii.
 
 
Kharie 


Skąd: Wrocław
Wysłany: 02-10-2013, 12:34   

Nie, dodatkowe pierwiastki przyswojone w trakcie obozu nie wchodzą w grę.
Każdy ma tylko zestaw podstawowy plus trzy dodatkowe pierwiastki wybrane przez OG. :)
 
 
Illima 
Dyrektor Instytutu Alchemii

Skąd: Wrocław
Wysłany: 02-10-2013, 13:12   

Lyar, jeżeli uważasz, że byłoby lepiej żebyś miał dym, albo wiatr, to możemy wprowadzić je zamiast błysku (pozostałe są zbyt dobre moim zdaniem). Przy czym wiatr jest mocno bitewny, ta lewitacja z wiatrem jest dość grubymi nićmi szyta i nie wiem czy by przeszła. Dym pozwala ci usówać dymy, co jest wielce ok i pozwala robić zasłonę dymną, co jest również wielce okej, tylko że nie ma już takiego zastosowania ofensywnego. No ale może wystarczyłby ci do tego oddech. Zastanów się nad tym porządnie i szybko. Za jakiś czas zacznę wymyślać razem z wami zaklęcia. Cała reszta grupy niech również się angażuje. Wtedy będzie już za późno na zmianę.

Primula, niedługo ogarnę dokładnie te zasady druidyzmu i będę wiedział, co należy ci coś przygotować, jeżeli coś w ogóle. :)
 
 
Illima 
Dyrektor Instytutu Alchemii

Skąd: Wrocław
Wysłany: 02-10-2013, 16:41   

@usuwać*
 
 
Illima 
Dyrektor Instytutu Alchemii

Skąd: Wrocław
Wysłany: 02-10-2013, 17:36   

Primula, przejrzałem druidyzm. Sądze, że do zatwierdzenia możemy bez problemu dać wszystkie podstawowe zaklęcia i podstawowe mikstury. Talizman równiez, zobaczymy tyklo czy na takich samych zasadach, bo epilog zakłada troche inną rolę OG. Ale zostaniemy przy winorośli i zobaczymy, co uda się przeforsować. jeśli miałaś jakieś bardziej zaawansowane czary i mikstury, to je podaj. Wybiorę może po jednym z tego i tego i spróbujemy przepchnąć. Sądzę, że z pytaniami do Matki Natury może być problem. A jeśli chodzi o amulety, to napisz mi proszę jakie dokładnie robiłaś, jakie miały właściwości. Wybrałbym z nich jakiś jeden, który nie jest zbyt mocny i powinno udać się go zatwierdzić.
Mikstur nie będziesz robić na epilogu, wszystkie dostaniesz od razu. Jako, że niedruidzi i tak mogą zaopatrzyć się w mikstury, mam nadzieję, że z tytułu twojej profesji będziemy mieli dostęp do kilku lepszych mikstur (np. widzenie ukrytego).
:)
 
 
Aver 
Szop partacz.


Skąd: z kadeckiej szafy
Wysłany: 02-10-2013, 19:31   

Uhuhuhuhu, będzie ciekawie :D
Swoją drogą... diamentowa ściana? *-*

Okej, na razie na szybko mam takie:

Defensywne i wszelkie "przeszkadzajki":
- kamienna ściana - wywołaj kamień przesuń zamknij - basoda steva raipu prome
? - spowolnienie - usuń twardość - rengat tierro (stopy zapadają się w ziemię?)
- kamienna skóra - wywołaj twardość zamknij - basoda tierro prome (zmiana ciężkiej na lekką?)
? - skamienienie - wywołaj kamień zamknij - basoda steva prome (unieruchomienie na dobrą chwilę - musi być kontakt fizyczny z ofia... khy, celem zaklęcia)

Ofensywne:
? - rzut ciężkim kamieniem - wywołaj ciężki kamień rzuć zwiększ - basoda botaurus steva ongole merir (raczej ciężka)


Na razie tyle, jak coś wymyślę więcej to dam znać. A teraz idę pisać rozprawkę .___.
_________________
"What is better - to be born good, or to overcome your evil nature through great effort?"
===
+ Avergill Cha'el, bambusowa łowczyni potworków = + Meriel'oarni Caernoth, cztery metry rany ciężkiej = + Słysząca Skałę Rill Pioc Ark'hant, imperialna skałomiotka = + Emilia ev. da Tirelli, sapientystka, morderczyni, agent SSW = + Inga, czarownica-sekretarka w Tymenie Mgieł = Cerys Stern, czarownica z kardamonowo-tymenowo-szakalową przeszłością = Aud Svanhildurdottir Sliabh Ard, poseł od Bryna i jednego zadania = Aina Macario, starsza Enarook z tępym nożem = Halli Auddottir, cfaniara z bandy Flodriego = + Arda, ta, która chciała dobrze = + Avarina de la Corde, Czarny Diabeł, który chciał pozostać człowiekiem = + Avilla Salarez, zwiadowca 22. Sz. G. F. d. K.
 
 
 
Prim 
niziołek


Skąd: Kraków
Wysłany: 02-10-2013, 19:49   

Co do widzenia ukrytego- to chyba mam to w podstawie druida. Powinno się coś dać z tym zrobić....

Hm, hm hm,.... Rola OG jest inna, więc te pytanka do Matki Natury rzeczywiście mogą być nieco niemożliwe....
Ale mam inny pomysł: z racji tego, że jestem istotą magiczną, z Tuuli (szamanka Imperialistów) łączy mnie po pierwsze przyjaźń, a po drugie rytuały... to może na tej drodze bd sie mogła z nią skontaktować na zasadzie:
a) poprosić jakieś zwierzę, jako część wielkiego dzieła Matki Natury, by mi pomogło- poprosić ją, by kazała temu zwierzęciu np. przenieść wiadomość <np. Imperialistom, czy samej Tuuli>
b) walnąć jakieś skupiające, medytujące coś i połączyć się z nią duchowo.

moglibyśmy wtedy na przykład ostrzec Dragana, czy coś przekazać dalej.
Ej, jestem druidem- a mikstury mają wszyscy, dajcie może jakiego bonusa... :P
_________________
Primula Seweird- niziołek i druidka, pierwsza Imperialistka wśród nie- ludzi, sprzymierzona z Ludem Qarnachasayosyran, Ludzi- którzy Wiedzą, przyjaciółka Nayestecae
Primrose Goldworthy- niziołek i druidka, sprzymierzona z orkami Imperialistka, która obudziła Starych Bogów
Phlox dar Gorn- była banitka, czarownica z mroczną duszą, wdowa po Lambercie dar Gorn,
Cinna- historyk i druid, sapientystka, członkini Sztabu Konspiracji Północy, jedna z tych, którzy przypisali domeny Północy Opiekunom
Tari'gar- nieustępliwa i wymagająca admirał floty Talsoi
Surfinia- hobbitka z gminy w pobliżu zgliszcz Birki, żona Szomera z krwią tysięcy na rękach
Pixie- goblińska wojowniczka z plemienia Harcu
profesor Delfina da Tirelli- archeolożka i badaczka, najmłodsza wykładowczyni Uniwersytetu w Messynie

„Aby coś znaleźć, trzeba poszukać.
Istotnie, zazwyczaj kiedy się szuka, w końcu się coś znajduje, nie zawsze jednak dokładnie to, o co chodziło...”

"Czasem ku przeznaczeniu prowadzi właśnie ta droga, którą nie chcemy kroczyć"
 
 
Illima 
Dyrektor Instytutu Alchemii

Skąd: Wrocław
Wysłany: 02-10-2013, 20:06   

Primula napisał/a:

Ale mam inny pomysł: z racji tego, że jestem istotą magiczną, z Tuuli (szamanka Imperialistów) łączy mnie po pierwsze przyjaźń, a po drugie rytuały... to może na tej drodze bd sie mogła z nią skontaktować na zasadzie:
a) poprosić jakieś zwierzę, jako część wielkiego dzieła Matki Natury, by mi pomogło- poprosić ją, by kazała temu zwierzęciu np. przenieść wiadomość <np. Imperialistom, czy samej Tuuli>
b) walnąć jakieś skupiające, medytujące coś i połączyć się z nią duchowo.

moglibyśmy wtedy na przykład ostrzec Dragana, czy coś przekazać dalej.
czy Tuuli uczestniczy w epilogu? Jeśli nie, to użycie takich metod w celach nie ingerujących bezpośrednio w fabułę samego epilogu mogłoby przejść.
Cytat:

Ej, jestem druidem- a mikstury mają wszyscy, dajcie może jakiego bonusa... :P
No to właśnie mówię, że dobrze by było, gdybyśmy mieli dostęp do innych mikstur. Na pewno dam je do zatwierdzenia :)

Avergill, jak tylko znajdziesz trochę czasu, myśl dalej. Reszta też myśli.
Zgodnie z odgórną ideą, aby odchodzić od efektów typu "dodaj x punktów trafień" kamienna skóra nie będzie zamieniać ciężkiej rany na lekką, ani nic w ten deseń. Najpewniej będzie działać jak zbroja, czyli zmniejszać czas potrzebny do wyzdrowienia jednostki po ranie ciężkiej. Niby nic szałowego, ale może zaoszczędzić nam masę czasu, co powinno być bardzo ważne: im więcej czasu mamy my, tym mniej mają inni.
...i tak, też myślałem o diamentowej ścianie ;)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,06 sekundy. Zapytań do SQL: 14